Paralija – omiljena destinacija srpskih turista

Naša draga Brana, iz putničkog ugla i bez stereotipa, predstavlja vam Paraliju, jednu od omiljenih destinacija srpskih turista.

Stereotipi i predrasude o putovanjima

Verovali ili ne, nisam znala skoro ništa o Paraliji dok nisam rezervisala smeštaj, po vrlo povoljnoj ceni, na odličnoj lokaciji. Jeste da je 4. sprat, ali kuma i ja smo planinarke, a tinejdžeri ima da slušaju!

Moju sreću u očekivanju mora počeše da mute pretnje komarcima, meduzama i Srbima, koje su stizale sa svih strana posle odgovora na pitanje gde ćemo na letovanje.

Ne dam se ja! Živim kraj Dunava, paralijske krvopije ne mogu biti gore od naših.

Od meduza može da se pobegne, a i lepe su nekako kad ih vidiš, kao priviđenje. Volim da budem među svojima, tako da tek sa Srbima neće biti problema. Mislim ja sve tako, ali neki crv sumnje se uvukao…

Postade mi skoro neprijatno da pričam gde ćemo na put, kad sagovornici maltene prevrću očima na pomen Paralije.

Verna stavu da je provod uzročno-posledično povezan samo sa društvom i odlukom da se dobro provedemo, krenuh put Grčke.

U podnožju Olimpa

Doduše, ovde je značajnu ulogu odigrao i Olimp, druga po visini planina Balkana, nestvarna gromada koja se uzdiže direktno sa nultog nivoa i para nebo do skoro 3.000 metara visine.

Idemo da letujemo u njegovom podnožju, pa ne može biti loše kad su i sami bogovi tamo stanovali.

Olimp

Možda smo imali sreće ili je jednostavno takav naš pogled na život, ali nama je bilo divno. Živeli smo deset dana u malom stanu na samom krovu, sa pogledom na more sa jedne i veličanstveni Olimp sa druge strane.

More je bilo toplo, a naš plažni bar najveseliji, sa najboljom muzikom.

Plaža je toliko prostrana da ne možete ostati bez mesta, a čak i da se tako nešto dogodi na raspolaganju vam je peščani beskraj Olimpik biča.

Plaža Paralija

Uz to, ulaz u vodu je svuda postepen, plićak dugačaaaak, pa je bezbedno i idealno za decu i igre u vodi. Videli smo tri meduze, ali komaraca je zato bilo znatno više.

Šta obići

U ponudi grčkih agencija su izuzetni dnevni izleti, po pristupačnim cenama: Meteori, razgledanje Soluna, šoping-tura u Solunu, akva-park,…

Mi smo odabrali izlet na Olimp. U našem autobusu bile su četiri grupe, Slovaci, Česi, Rumuni i Srbi, svaka sa svojim vodičem.

Litohoro

Naša grupa bila je najmalobrojnija, ili ipak nema toliko Srba u Paraliji ili su ostali na plaži.

Prva stanica je bilo malo ribarsko mesto Litohoro, u samom podnožju Olimpa. Obišli smo Zevsovo kupatilo, u kanjonu reke Enipeas. Tamo se vrhovni bog kupao svaki put kada se iz ljubavnih avantura vraćao svojoj ženi Heri, što znači vrlo često.

Kanjon reke Enipeas

Zatim smo posetili manastir Svetog Dionisija, u kome se čuvaju mošti velikog broja svetaca i koji nosi tragove stradanja i burne prošlosti.

Na kraju smo se popeli na vidikovac Stavros (grčki, krst), sa koga se kao na dlanu vidi cela Olimpska rivijera, od Paralije do Nei Porija.

Manastir Svetog Dionisija

Odatle smo poneli kamenčiće, jer priča kaže da donose sreću, naročito kada je novac u pitanju.

Iz Litohora ponesoh i 6 pakovanja olimpskog čaja (kesa čaja košta 1 evro, ja sam uzela 5 i šestu dobila gratis), jer sam kao veliki poštovalac lekovitog bilja procenila da ćeto biti najbolji poklon za familiju i prijatelje.

Vidikovac Stavros

Samo nisam dobro procenila koliko će me muke stajati njegov transport. Zauzeo je celu pomoćnu torbicu, a da se ne bi polomile grančice i smrvili cvetići toliko sam ga pazila da umalo ceo kofer da zaboravim.

U pitanju je grčki planinski čaj, koji raste na još nekoliko planina, osim Olimpa, i omiljeno je piće starosedelaca.

Plaža Olimpik bič

Među brojnim utiscima koje sam ponela iz Paralije izdvaja se plaža Olimpik bič, udaljena od samog mesta 2 kilometra ili pola sata šetnje.

Možete stazom, ali mnogo lepše je uz more, po pesku, uz zvuke talasa, kojima povremeno dopustite da vam skvase stopala.

Nepregledno peščano prostranstvo, male dine, useci ispunjeni vodom, još ako se na sve to doda zalazak sunca i miris soli, sreća je potpuna.

Plaža Olimpik Bič

Šoping

Početkom jula, kada smo mi boravili u Paraliji, nije bila velika gužva, čak ni uveče. U stvari, ulice su vrlo uske i načičkane radnjicama, pa se stiče utisak da je gužva mnogo veća nego što zaista jeste.

I pored toga, kupovina je vrlo prijatna, prodavci ljubazni i strpljivi, a cene povoljne.

Kad smo kod novca, u Paraliji je čak i mene, zakletog mrzitelja šopinga, uhvatila manija kupovine, tako da se vratih kući sa novim rancem, punim ćeten alve, ratluka, raznih začina, mirisnih sapunčića, maslina,…

Alva sa dodatkom pomorandže, smokve, suvog grožđa, lešnika, rogača, ribizle, borovnice…

Poklanjam, a jedva se odvajam od nje. A tek začini, morska so sa ruzmarinom, biberom, majčinom dušicom i bosiljkom, mešavina za fetu, za picu, za suvlaki…

Kupih čak i jedno pakovanje gotovih pita (umesto naše lepinje) za suvlaki. Otkad sam se vratila iz Grčke kuvam sa trostrukim entuzijazmom, ne znam samo šta će biti kad potrošim zalihe.

Posle nekoliko bezmorskih letovanja, ovih deset dana bili su pravi poklon i podsećanje da nema pravog odmora bez mora!

Korisne informacije

I da, išla bih ponovo u Paraliju, svakako!

• Dve ležaljke i suncobran dobijate po ceni dva pića, u iznosu od najmanje 6 evra i možete ih koristiti 4-5 sati.
  • Paralija ima Lidl, u kome povremeno vlada neopisiva gužva, naročito predveče, pa je bolje za nabavku izabrati male domaće markete, cene su povoljne.
  • Velika pica košta 8-9 evra, ali grčko “veliko” i srpsko “veliko” su različite dimenzije. Velika pica je malo manja od naše srednje, recimo…
  •  A i šta će vam pica, kad ste već u Grčkoj jedite giros, košta dva evra, u kombinaciji sa pomfritom i koka-kolom – 5 evra.
  • Chill box je jeftiniji nego kod nas, pa probajte sladoled sa dodacima koji su izloženi za samoposluživanje. Onda se sve stavi na vagicu i odredi cena.
  • Meni je bilo pravo iznenađenje da vidim ovaj novi trend, šta sve neće smisliti… Radije smo, ipak, kupovali izuzetan sladoled na točenje po ceni od 1 evra, najrazličitijih ukusa.
  • Pored standardnih, čokolade, vanile i karamele, tu si i: nutela, keks, mango, šumsko voće, lubenica,…
  • Krofne na plaži koštaju 1,5 evra i sve su od istog proizvođača, a kupovali smo ih od naših ljudi koji rade sezonski.
  • Do susednog Katerinija možete autobusom ili taksijem.
  • Do Olimpik biča možete taksijem (5 evra) ili vozićem (povratna karta košta 2,5 evra i važi 2 sata), koji saobraća samo uveče, od 18.00h.
Vidikovac Stavros

O Paraliji smo pisali i u članku: