Čudesna Kampanija – Dobro došli na Jug (Benvenuti al Sud)

Danas obilazimo raskošni kraljevski dvorac u Kazerti i skrivene dragulje Čilenta: Grčku u Italiji – fascinantni Pestum, veličanstvenu Padulu, jedan od najvećih manastira na svetu, Ačaroli – najdugovečnije mesto na svetu…

Došlo je vreme da zaokružim priču o čudesnoj Kampaniji. Putopise sam započela u martu mesecu, sa željom da predstavim nestvarne lepote ovog kutka Italije. Tri meseca, svakog petka sam objavljivala članke i samo sam zagrebala po površini. Sigurna sam da ću se u ove čarobne predele vratiti jednog dana ponovo!

Utisci iz čudesne Kampanije i Napulja

Moji utisci o čudesnoj Kampaniji i gradu vulkanske energije, Napulju,  svode se na ono što je književnik Rastko Petrović napisao o ovom kraju. Nije baš da su se moji prijatelji vraćali nezadovoljni iz Napulja, no nisu bili ni previše oduševljeni.

Piše Rastko: Svi moji prijatelji koje sam slao u Napulj kao najlepši kraj sveta vraćali su se iskisli, ja sam ipak našao ono isto plavilo neba koje je na zenitu sjajno kao dragi kamen i zatim sve toliko plavlje da se ivica prozračnog mora potpuno u njemu izgubi. Nigde ostrva i obale ne izgledaju toliko kao da plove u azuru. Postoji ta plava, glatka i nematerijalna boja s kojom graniči Napulj svoje vinograde, bašte, tesne kaldrmisane ulice, vulkane i turističke agencije. Napulj je u apsolutnoj prozračnosti.

Kazerta, raskošni kraljevski dvorac

O prestižu, moći i bogatstvu Kraljevstva dve Sicilije i Napuljskog kraljevstva, svedoči i veličanstveni barokni kompleks u gradu Kazerti, koji su podigli burbonski kraljevi.

Vikipedija kaže:

Bila je najveća palata i verovatno najveća građevina u Evropi podignuta u 18. veku. 1996. godine, palata u Кazerti, je zajedno sa svojim delovima — Vanvitelijevim akvaduktom i fabričkim kompleksom San Leuco, uvrštena na UNESКO-v spisak Svetske baštine u Evropi kao ”monumentalni kompleks koji je bio pokušaj burbonskog kralja Кarla III da oživi sjaj Versajskog dvorca i Кraljevskog dvorca u Madridu.

Jedinstven je u tome što je spojio veličanstvenu palatu sa parkom i vrtovima, ali i prirodnom šumovitom okolinom, lovačkim ložama i fabrikom svile. Tako je, prosvetiteljski nenametljivo, svojom materijalnom formom palata uklopljena u okolinu”.

Više informacija o kraljevskom kompleksu na:  http://www.reggiadicasertaunofficial.it/en/home-en/

Slučajnost ili ne, u Kazerti je osnovana kriminalna organizacija Kamora i mnoge mafijaške porodice, članice Kamore potiču odavde.

Sećate li se istorijskog filmskog spektakla Spartak? Ako se nađete u obilasku Kazerte, svratite i u Kapuu, mesto poznato po čuvenoj gladijatorskoj školi, odakle je pobegao slavni Spartak i podigao veliki ustanak rimskih robova koji je uzdrmao Rimsku republiku.

Čilento – skriveni dragulj Kampanije

Foto: livesalerno

Čilento, dragulj Kampanije, nalazi se oko 70 kilometara južno od Salerna, skriva brojne znamenitosti i park prirode sa Uneskove liste kulturne baštine.

Na prelepoj Čilentinskoj obali i egzotičnom poluostrvu Palinuri, uglavnom letuju Italijani. Turista skoro da nema. Mir, tišina, netaknuta priroda, dugačke plaže i lagune, kristalno čista voda. Savršeno za pravi odmor. Predstavljam vam par neočekivanih bisera ovog regiona.

Velika Grčka – fascinantni Pestum

Da je Kampanija nekada bila grčka pokrajina, najbolje govori arheološko nalazište Pestum sa svojim fantastično očuvanim dorskim hramovima, posvećenim boginjama Heri i Atini i bogu Posejdonu.

U Pestumu se mogu videti ostaci grčke agore, grčke kuće, foruma, mali amfiteatar.

U okviru arheološkog nalazišta, nalazi se Nacionalni arheološki muzej u kojem su pored brojnih eksponata izloženi izuzetni primerci grčkog freskoslikarstva. Među njima, čuvena freska „Ronilac“, omiljeni suvenir iz Pestuma. Od 1998. godine, arheološka nalazišta iz perioda antičke Grčke: Pestum i obližnja – Veliju (Velia), proglašeni su delom svetske kulturne baštine. Ako tražite Grčku u Italiji, naći ćete je ovde.

Veličanstvena Padula

Na 100 km od Salerna se nalazi i jedan od najvećih manastirskih kompleksa na svetu, u mestu Padula. Kartuzijanski manastir posvećen Svetom Lorencu ili Lovri najveći je u Italiji i jedan od najvećih na svetu. Manastir u baroknom stilu podigao je Tomaso di San Severino 1306. godine, na mestu starog manastira, a njegova arhitektonska struktura podseća na gvozdenu napravu na kojoj je svetac spaljen živ.

Prepoznatljiv detalj su spektakularne stepenice od belog mermera koje se spiralno uzdižu unedogled i vode do velike biblioteke. Enterijer je ukrašen vijetrijskom keramikom i mermerom, dok su oltari dekorisani tehnikom intarzije i izgledaju kao prava umetnička remek-dela.

Najdugovečnije mesto na svetu

Da li ste znali da se u Kampaniji, na oko stotinak kilometara južno od Salerna, na Čilentinskoj obali, nalazi mesto Ačaroli (D’Acciaroli), koje ima 700 stanovnika, među kojima je čak 81 stogodišnjak?

Ačaroli se smatra najdugovečnijim mestom na svetu.

Američki naučnici su sproveli istraživanje sa ciljem da otkriju tajnu njihove dugovečnosti. Došli su do interesantnog otkrića da u krvi ovdašnjih stanovnika gotovo da nema markera koji se nalazi u krvi običnih smrtnika. Još jedna misterija juga!

Foto: Vikimedija

Da li je Ačaroli zemlja Hemingveja?

Ostaje i tajna da li je slavni nobelovac Ernest Hemingvej za svoje vrhunsko delo „Starac i more“ inspiriciju pronašao u pričama ribara iz Ačarolija na Čilentinskoj obali. U ovim predelima Hemingvej je boravio u leto 1951. godine, a roman je objavljen 1952. godine. Ostalo je istorija.

Hemingvej je o jugu Italije rekao: “Retko sam bio na vašem jugu. Samo jednom. Morali smo da posetimo Napulj i upoznamo grupu prijatelja koje nismo videli, pa smo se uputili za Pompeje. Čistom slučajnošću našli smo se u ribarskom selu Ačaroli. Sećam se prelepe sekularne crkve, crvenih krovova kuća, penušastog plavog mora i dobrog vina. Nadam se da ću se uskoro vratiti ponovo.”

O predivnom Čilentu, Nacionalnom parku prirode, pogledajte promo video:

Umesto oproštaja, poželeću nastavak: Dobro došli na Jug ili Benvenuti al Sud

Ne znam da li je na moje mišljenje o ljudima ovog regiona uticala fenomenalna serija Kapri ili moja sugrađanka Jovana, koja je tri godine živela i radila (igrala odbojku u Salernu, prvaku Italije). Jovana je imala samo pozitivna iskustva i najlepše reči hvale za Salerntince.

O Salernu sam pisala u članku: http://pslanguagecafe.com/spektakularna-amalfi-obala-dobrodosli-u-raj/

Na mene najjači utisak su ostavili temperamentni ljudi, vulkanske energije i pozitivnog duha.

Možda zato što turista u Salernu skoro da nema, što smo izlazili na mesta na koja idu lokalci ili smo se prosto prepoznali. Čak su mi se par puta obratili kao da sam njihova sugrađanka. Divni ljudi i posebna energija juga!

Kada se nađete u komunikaciji sa njima lako zaboravite na sve stereotipe i predrasude.

Stereotipi i predrasude o južnim Italijanima tema su odličnog filma Dobro došli na Jug (Benvenuti al Sud).

Uživaćete u prelepim pejzažima Nacionalnog parka Čilento, živopisnog mesta Santa Marija Kastelbate i duhu Kampanije.

Foto: Vikimedija

Sve preporuke za komediju koja će vas nasmejati do suza, u kojoj glavnu ulogu igra šarmantni Alesandro Sjani. Pogledajte trejler: https://www.youtube.com/watch?v=3JtQfHPPGS8

Naši domaćini kažu da se na Čilentinskoj obali i poluostrvu Palinuro nalaze najlepše plaže Kampanije

www.livesalerno.com/beaches-in-cilento

Foto: livesalerno

Ostaje mi samo da to prvom prilikom proverim!